Nowocześnie i wspierająco. Narzędzia HR wspierające procesy.

 

W obecnych czasach trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie HR-u lub innego biznesowego zespołu bez narzędzi wspierających procesy. Przyśpieszenie w rozwoju technologii i wejście w erę gospodarki cyfrowej skłania do wdrożenia szeregu usprawnień, do zmian w procesach oraz zastosowania w organizacjach wielu narzędzi digitalizacyjnych.


Anna Flis, Jowita Spychalska. Przedruk opinii opublikowanej w Personel Plus 11.2017 (Nr 120) wydawnictwa Wolters Kluwer Polska.

 

 

W obecnych czasach trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie HR-u lub innego biznesowego zespołu bez narzędzi wspierających procesy. Przyśpieszenie w rozwoju technologii i wejście w erę gospodarki cyfrowej skłania do wdrożenia szeregu usprawnień, do zmian w procesach oraz zastosowania w organizacjach wielu narzędzi digitalizacyjnych.
Jeśli skupimy się na procesach w HR, to możemy podzielić je na dwie grupy: na tzw. twardy i miękki HR.

W każdej organizacji nacisk powinien być położony na obsługę elektroniczną wszelkich spraw  pracowniczych związanych z administracją kadrową – od wniosków urlopowych, przez rozliczenie  nadgodzin czy też ewidencję czasu pracy, po wszelkie tematy związane z płacami, zagadnieniami prawnymi, zarządzaniem zespołem, rekrutacją czy zwolnieniami pracowników. Wszystkie te procesy powinny być możliwe do obsługi w trybie samoobsługowym (ang. self-service) zarówno od strony menedżera, jak i od strony każdego pracownika. Narzędzia do tego typu obsługi powinny być intuicyjne, bez konieczności specjalnie przygotowywanych szkoleń.

Dziś na rynku dostępne są gotowe rozwiązania, które można dostosować do procesów w swoich  organizacjach. Szczególną uwagę należy zwrócić na to, aby były to również rozwiązania mobilne. Wdrożenie tego typu narzędzi oszczędza czas związany z przepływem informacji i wpływa na efektywność oraz elastyczność prac HR-u. Rozwiązania mobilne sprawdzają się szczególnie w modelach pracy rozproszonej, gdzie pracownicy większość czasu spędzają w terenie. Nowe pokolenie, które wchodzi na rynek, raczej nie wyobraża sobie innego sposobu komunikacji.

 

NARZĘDZIA

Jeżeli spojrzymy na temat narzędzi wspierających pracę części miękkiego HR-u, to tutaj nasuwa się przede wszystkim temat szeroko pojętej wiedzy o pracowniku. Mam na myśli zintegrowane narzędzie na poziomie całej organizacji, w którym zgromadzone są informacje o pracowniku od początku jego kariery – zaczynając od tego, co wiemy już na etapie CV, poprzez strukturę organizacyjną, na zmianie stanowisk, wynagrodzenia oraz wszelkich działań rozwojowo-szkoleniowych, którymi był objęty pracownik, kończąc.

Dzięki takiej bazie jesteśmy w stanie lepiej dostosowywać wszelkie działania rozwojowe, tworzyć ścieżki kariery, zarządzać wiedzą w organizacji, tworzyć plany sukcesji oraz kreować wszelkie modele zapobiegające dobrowolnemu odchodzeniu pracowników (ang. anti-attrition) i zatrzymywać tych kluczowych w firmie.

Dodatkowo narzędzia psychometryczne wspierają zarządzanie możliwościami oraz talentami pracowników, wskazując na ich predyspozycje, a także budują samoświadomość.
Dodatkowo narzędzia psychometryczne wspierają zarządzanie możliwościami oraz talentami pracowników, wskazując na ich predyspozycje, a także budują samoświadomość.

 

Kolejne ważne narzędzia, bez których nie wyobrażamy sobie pracy HR-owca, to wszelkie narzędzia psychometryczne. Testy psychometryczne powinny być używane już na poziomie rekrutacji, zgodnie z wcześniej wypracowanym i przyjętym profilem dotyczącym np. sposobów myślenia na danym stanowisku. Bez tego typu działań rekrutacja jest obarczona dużym ryzykiem, a trzeba sobie zdawać sprawę, że nieodpowiednia osoba kosztuje fIrmę więcej niż wakat.

Dodatkowo narzędzia psychometryczne wspierają zarządzanie możliwościami oraz talentami pracowników, wskazując na ich predyspozycje, a także budują samoświadomość. Należy pamiętać, że również psychometria wspiera zmiany dotyczące np. kultury organizacyjnej i wartości przyjętych w firmie.

 

PODSUMOWANIE

W naszej opinii warto przyjrzeć się nowym i ciekawym narzędziom, które są nowoczesne i wspierają procesy HR-owe, np. usługi concierge dla pracowników, dzięki którym firma może zaproponować swojemu zespołowi usługi osobistych, mobilnych asystentów, czy też narzędzia zwiększające zaangażowanie pracowników przez wspólne aktywności sportowe i promocję idei wellness lub grywalizację.


 

Autorkami artykułu na zlecenie Personel Plus są Anna Flis i Jowita Spychalska – Partnerki Zarządzające Training Designers.

Artykuł został po raz pierwszy opublikowany w Personel Plus Nr 11/2017 (120).

 


Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach wykorzystania różnych narzędzi HR do zrewolucjonizowania Twojego biznesu – zapraszamy do kontaktu z nami.

 

Wyrażam zgodę