Obecność firmy w social mediach – fanaberia czy konieczność? – część 2. Tekst Joanny Żukowskiej.

Czy obecność firm w mediach społecznościowych w epoce tak zdominowanej przez nowe technologie to konieczność?

 

Jak już wiemy z części pierwszej artykułu jedynie 26% polskich firm (z wyłączeniem sektora finansowego; zatrudniających co najmniej 10-ciu pracowników) ma strony internetowe i prowadzi działania w social mediach.

Na całym świecie stale rośnie popularność mediów społecznościowych, rośnie też zaangażowanie użytkowników w aktywności w tych mediach, podobnie jak liczba twórców, komentujących i widzów. Najpopularniejsze serwisy notują znaczne wzrosty liczby użytkowników oraz czasu, jaki spędzają oni na przeglądaniu np. Facebooka, Youtube’a, Twittera czy Instagrama. W Polsce w 2017 roku 51% użytkowników Internetu deklarowało aktywność w mediach społecznościowych. To około 15 milionów ludzi. Tworzyli konta w portalach społecznościowych, wysyłali wiadomości, komentowali, publikowali treści. Ponadto część internautów wykorzystuje social media do pozyskiwania informacji i bieżących wiadomości.

Z badań przeprowadzonych przez IRCenter wynika, że najbardziej popularnym serwisem w 2017 roku był Youtube, z którego korzystało 92% internatów, na drugim miejscu znalazł się Facebook z zasięgiem na poziomie 89%. Natomiast prawie dwukrotnie wyższa była intensywność korzystania z Facebooka niż z YouTube’a. Internauci chętnie odwiedzali też Instagram.

 

Źródło: IRCenter, SOCIAL MEDIA 2017 – zasięgi i intensywność korzystania, autor: Weronika Niżnik

 

Tegoroczne dane wskazują na dalszy rozwój i wzrost aktywności w mediach społecznościowych. Z danych Gemius PBI ze stycznia 2018 roku, publikowanych na stronie www.gemius.pl,  wynika, że wzrosła w Polsce liczba internatów korzystających z Facebooka do ponad 23 milionów, na kolejnym miejscu jest Youtube – ponad 21 milionów użytkowników.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że na rynek pracy wchodzą ludzie, którzy nie znają czasów bez Internetu. Są bezpośredni, otwarci i bardzo aktywni w mediach społecznościowych. Doskonale radzą sobie z nowymi technologiami i mediami cyfrowymi. Ich potencjał nabywczy stale rośnie. To świadomi konsumenci.

Jeśli przedsiębiorcy chcą by ich firmy i produkty czy usługi rozwijały się, pozyskiwały nowych klientów, trafiały do nowych grup docelowych, były widoczne w Internecie, nie mogą pozwolić sobie na lekceważenie siły mediów społecznościowych.

 

Aktywności przedsiębiorstw w social mediach służą budowaniu m.in.:

  • świadomości marki,
  • zaufania klientów,
  • aktywnej lojalnej społeczności wokół marki,
  • towarów lub usług dopasowanych do potrzeb klienta,
  • szybkich kanałów komunikacji z klientem,
  • nowych form promocji i nowych kanałów sprzedaży,
  • lojalności pracowników.

Jeżeli już zdecydujemy się na prowadzenie działań w serwisach społecznościowych, to niezbędne jest opracowanie strategii komunikacji, gdyż każdy z tych serwisów jest inny i daje inne możliwości. Nieprzemyślane działania w social mediach mogą spowodować kryzys medialny. Bardzo istotną kwestią jest też ochrona danych, dlatego konieczne jest ustalenie co i kiedy publikujemy w mediach społecznościowych, w jakim zakresie, kto to może robić i kto jest za te publikacje odpowiedzialny.

Marketing to puzzle, a social media to jeden z elementów tych puzzli. Nie bójmy się mediów społecznościowych, ale aktywności w nich prowadźmy z głową.

 


Autorka – Joanna ŻukowskA

Skuteczna liderka z ponad 20-letnim doświadczeniem w biznesie, w budowaniu firm i efektywnych zespołów oraz zarządzaniu nimi. Pionierka na polskim rynku prasy cyfrowej. Razem ze swoim zespołem stworzyła pierwszą w Polsce platformę internetową z prasą cyfrową oraz pierwsze aplikacje mobilne do czytania e-wydań. Pasjonatka rozwoju, niestandardowych rozwiązań, nisz rynkowych, nowych możliwości, zmian i nowych technologii. Uwielbia pracę z zaangażowanymi ludźmi, dzielenie się wiedzą i budowanie długotrwałych relacji biznesowych. Jako wolontariusz angażuje się w prace organizacji pozarządowych. W wolnych chwilach zwiedza Amerykę Południową lub wypoczywa na wyspach Morza Śródziemnego.


INNE ARTYKUŁY