Obecność firmy w social mediach – fanaberia czy konieczność? – część 1. Tekst Joanny Żukowskiej.


OBECNOŚĆ FIRMY W SOCIAL MEDIACH – FANABERIA CZY KONIECZNOŚĆ? 
Cz. 1

W ostatnich miesiącach w sieci pojawiło się wiele raportów i artykułów podsumowujących oraz opisujących działania w mediach społecznościowych w 2017 roku, a także tych zawierających prognozy i trendy na rok 2018. Z nich dowiadujemy się między innymi, że „rok 2017 był rokiem Instagrama (rozwój najciekawszych funkcji, przekroczenie progu 700 milionów użytkowników), a Facebook znalazł się na pierwszym miejscu wśród najszybciej rozwijających się platform społecznościowych i przekroczył liczbę 2 miliardów użytkowników. Rok zaś 2018 będzie rokiem wideo i mobile, a wsparcie chatbotów w obsłudze klienta w social mediach stanie się powszechną praktyką.”

Na spotkaniach z przedsiębiorcami, od startuperów po tych z wieloletnim doświadczeniem, rozmawiam o działaniach ich firm w social mediach. Okazuje się, że część z nich nie prowadzi żadnych działań w mediach społecznościowych, a pojedyncze firmy „wrzucają tylko informacje z aktualnościami” na Facebooka bądź LinkedIn, po to by zaistnieć w sieci i zostawić jakiś ślad w Internecie. I jak tutaj rozmawiać o strategii w social mediach, angażowaniu użytkowników, budowaniu społeczności wokół marki, działaniach social selling, nie mówiąc już o chatbotach wykorzystywanych do obsługi klienta w mediach społecznościowych.

Postanowiłam sprawdzić, jak naprawdę wygląda obecność polskich firm w social mediach.

Co mówią statystyki?

Zajrzałam na strony Komisji Europejskiej i dane statystyczne dotyczące Polski nie wyglądają imponująco. Zgodnie z danymi Eurostatu za rok 2017 Polska wśród 28 krajów Unii Europejskiej razem z Bułgarią jest na przedostatnim miejscu pod względem obecności firm w Internecie i w mediach społecznościowych. Jedynie 26% polskich firm (z wyłączeniem sektora finansowego; zatrudniających co najmniej 10-ciu pracowników) ma strony internetowe i prowadzi działania w social mediach. Za nami pozostaje tylko Rumunia z wynikiem 25%. Pierwsze miejsce – ex aequo – zajmuje Dania i Malta – 67%, drugie Holandia – 66%, trzecie Szwecja i Islandia – 63%.

Ponadto, tylko 18% przedsiębiorstw w Polsce wykorzystuje zaledwie jeden kanał mediów społecznościowych, przy 56% w Islandii czy 52% w Norwegii, zaś dwa lub więcej wykorzystuje w Polsce jedynie 10% firm.

Dane te wyraźnie pokazują, że w tej materii mamy jeszcze bardzo dużo do zrobienia.

Na końcu artykułu zamieszczam tabele z Eurostatu, które prezentują obecność przedsiębiorstw w social mediach i ich wykorzystywanie.

Wróćmy do podstaw: czym są media społecznościowe i do czego są wykorzystywane?

Z mojej perspektywy media społecznościowe to wszelkie technologie internetowe i mobilne, które umożliwiają użytkownikom wymianę informacji, wiedzy, opinii w czasie rzeczywistym.

Jest naprawdę wiele możliwości wykorzystywania kanałów social media, od promocji firmy i jej produktów po pozyskiwanie finansowania na jej rozwój. Przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują media społecznościowe do:

  • reklamowania produktów lub usług
  • pozyskiwania partnerów biznesowych
  • obsługi klienta w czasie rzeczywistym
  • pozyskiwania klientów
  • budowania świadomości marki
  • budowania lojalnej społeczności klientów
  • rekrutacji pracowników.

Czy więc obecność firm w mediach społecznościowych w epoce tak zdominowanej przez nowe technologie, to konieczność?

Na to pytanie odpowiedzi będę szukać w kolejnej części.

 


Obecność przedsiębiorstw krajów UE w Internecie i w mediach społecznościowych w latach 2015-2017


Obecność przedsiębiorstw krajów UE tylko w jednym serwisie społecznościowym w latach 2015-2017


Obecność przedsiębiorstw krajów UE w dwóch lub więcej serwisach społecznościowych w latach 2015-2017

 


Autorka – Joanna Żukowska

Skuteczna liderka z ponad 20-letnim doświadczeniem w biznesie, w budowaniu firm i efektywnych zespołów oraz zarządzaniu nimi. Pionierka na polskim rynku prasy cyfrowej. Razem ze swoim zespołem stworzyła pierwszą w Polsce platformę internetową z prasą cyfrową oraz pierwsze aplikacje mobilne do czytania e-wydań. Pasjonatka rozwoju, niestandardowych rozwiązań, nisz rynkowych, nowych możliwości, zmian i nowych technologii. Uwielbia pracę z zaangażowanymi ludźmi, dzielenie się wiedzą i budowanie długotrwałych relacji biznesowych. Jako wolontariusz angażuje się w prace organizacji pozarządowych. W wolnych chwilach zwiedza Amerykę Południową lub wypoczywa na wyspach Morza Śródziemnego.