Z Nowym Rokiem nowym krokiem? A może po prostu zrealizuj swój cel:-)


„Z Nowym Rokiem nowym krokiem” albo „Nowy Rok, nowe możliwości” – w naszych głowach funkcjonuje wiele takich powiedzeń i przysłów. Wiele osób, które miałam okazję poznać w minionym roku mówiło o tym, co chciałoby osiągnąć, ale jednocześnie o tym, co im w tym przeszkadza. Wiele osób stwierdzało też, że z największym problemem poradzi sobie właśnie w nowym roku; że obecnie jest czas „zamknięcia spraw” i „podsumowań”, zaś w styczniu nastąpi „nowe rozdanie”.

Nie zamierzam zakładać się z nikim, czy w swoich postanowieniach wytrwają oni do końca stycznia, lutego, czy aż do marca, ponieważ to właśnie taki styl myślenia z przeszłości (nie wyszło kiedyś, to nie wyjdzie teraz) jest największą przeszkodą dla nas, aby sięgnąć po to, czego się chce lub potrzebuje.

TU i TERAZ

W zamian proponuję coś innego: skup się na tym, co jest TU i TERAZ oraz pomyśl o tym, GDZIE CHCESZ DOJŚĆ. Nieważne, czy masz w planach zgubić nadwagę, poświęcać więcej czasu rodzinie, mniej pracować, skończyć studia, mieć lepsze relacje z dziećmi/rodzicami, albo osiągnąć jeszcze coś innego. Istotne jest:

  1. skupienie się na tym, co chcesz osiągnąć,
  2. skupienie się na tym, co masz i co może Tobie w tym pomóc,
  3. skupienie się na tym, jak zrealizować swój cel w małych krokach; krok po kroku…

SKALOWANIE

We wszystkim może okazać się pomocne zastosowanie bardzo prostej techniki: skalowania. Na jej potrzeby możesz użyć różnego rodzaju skali: numerycznej, symbolicznej, odległości lub innych. Możesz ją sobie narysować albo po prostu ją sobie wyobrazić. Najważniejsze jest, aby zastanawiając się nad tym, jak osiągnąć to, na czym Tobie zależy, wykonać krok po kroku to ćwiczenie! Pozwól, że przeprowadzę Cię przez nie w swoim stylu:

KROK 1

Rysuję skalę od 1 do 10. Cyfra 1 oznacza stan/sytuację minimalną, najmniej pożądaną, przeciwieństwo celu, najgorszy moment, a 10 oznacza stan absolutnie idealny, który można osiągnąć w najwyższym stopniu. W tym kroku zastanów się też nad tym, co chcesz osiągnąć, a nie nad tym, czego nie chcesz. Jeśli myślisz w kategoriach „nie będę krzyczeć na dzieci”, zamień to na pozytywne działanie lub stan, np. „będę spokojniejsza/spokojniejszy”. Zamiast „za mało zarabiam” pomyśl o tym, ile chcesz zarabiać; zamiast „mam za dużo długów, rachunków”, pomyśl o tym, do jakiej kwoty rachunków chcesz dojść, aby spokojnie żyć; zamiast „nie lubię swojej pracy” pomyśl o tym, jaką pracę chciałabyś/chciałbyś wykonywać.

KROK 2

Zastanów się, gdzie jesteś w obecnej chwili na skali. Oceń, czy jest to cyfra 3, 4 a może 7? Zaznacz to miejsce na skali. Zapisz też sobie wszystko to, co robisz oraz to, co pomaga Tobie, aby być właśnie w tym miejscu. Jak to osiągnęłaś/osiągnąłeś? Co takiego potrafisz, umiesz, wiesz, że jesteś właśnie tu na skali?

KROK 3

Zastanów się, na którym miejscu skali chcesz się znaleźć. Co tam jest innego? I jak poznasz, że właśnie tam jesteś, co będzie się innego działo, co będziesz innego robić? I od razu mówię Tobie, że to nie musi być liczba 10. Jeśli zakładasz sobie cel, że będziesz mieć więcej cierpliwości w stosunku do dzieci, nie musi to oznaczać, że nigdy w życiu nie nakrzyczysz na nie. To potrafi tylko anioł?.

KROK 4

Już wiesz, że jesteś na 4, a chcesz dojść do 8. Zastanów się teraz nad tym, czy był już taki czas, gdy na tym stopniu byłaś/byłeś? Spędzaliście dużo czasu z dziećmi? Pensji wystarczało na rachunki i przyjemności? Do pracy chodziłaś/chodziłeś z przyjemnością? Jeśli tak, to jak to robiłaś/robiłeś? Co było inaczej? A jeśli nigdy nie osiągnęłaś/osiągnąłeś 8, to pomyśl o tym, czy był taki czas, gdy Twoja sytuacja była wyżej niż na 4. Jak to zrobiłaś/zrobiłeś? Wszystkie Twoje sposoby polepszania swojej sytuacji, Twoje poprzednie pozytywne doświadczenia mogą pomóc Tobie obecnie w osiągnięciu Twojego celu. Ostatecznie, jeśli coś już raz zadziałało, może zadziałać jeszcze raz!

KROK 5

Teraz zaplanuj swój kolejny krok, swoje następne działanie. Co jest na skali w punkcie 5? Ustal dokładnie to, co zrobisz, aby tam się znaleźć? Jakie Twoje umiejętności, doświadczenia, wiedza, wartości pomogą Ci zrobić ten pierwszy krok? A może będzie przydatna pomoc innych ludzi? Jeśli tak, to kto w Twoim otoczeniu potrafi i może Tobie pomóc? A może masz jakieś hobby lub pasję, która będzie przydatna w tej sytuacji? Wyszukaj wszystko, co może Tobie pomóc. Ustal datę, termin i zrób to. A kiedy znajdziesz się na 5, zaplanuj kolejne działania, aby przesunąć się na swojej skali na 6 i w ten sposób krok po kroku, powoli dojść do oczekiwanej 8. Kiedy podzielisz swój cel na krótkie etapy, zjesz nawet największego słonia?.

Powodzenia!


Technika skalowania wykorzystywana jest w terapii krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniach stworzonej przez Steva de Shazer’a oraz Insoo Kim Berg w Brief Family Therapy Center w Millwauke.

Więcej dowiesz się pod poniższymi linkami:

Wikipedia

CTSR