Znajdź pasję w swoim przywództwie – Anna Flis

 


Znajdź pasję w swoim przywództwie

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.

— Mark Twain


Ten cytat jest jednym z moich ulubionych, ponieważ oddaje w jednym zdaniu tajemnicę związaną z pytaniami „po co jestem/”, ” po co robię to co robię?”, które dojrzały i świadomy lider powinien zacząć sobie zadawać.

Nawet lekarze stwierdzili, że osoby mające jakąś pasję w życiu są mniej podatne na choroby. Pasja jest coraz częściej wskazywana jako klucz do poruszania się w skomplikowanym, zmiennym, niejednoznacznym świecie, w którym żyjemy dzisiaj, gdzie strategia się zmienia, a niektóre decyzje są oczywiście słuszne lub błędne.

Jednak jak podaje Harvard Business Review, odnosząc się do przeprowadzonych szkoleń i treningów w wielkich organizacjach,  to niestety mniej niż 20% liderów ma silne poczucie własnej wartości oraz indywidualną pasję w tym co robi. Jeszcze mniej jest w stanie przenieść swoją pasję w konkretny komunikat, który będzie zrozumiały dla ludzi. Oczywiście misję swojej firmy są w stanie wyartykułować bardzo szybko, jednak, gdy przechodzimy do przełożenia swojej indywidualnej pasji na misję, zaczyna się problem, ponieważ znowu wracają do czegoś niejasnego lub mglistego np.: „Pomóż innym osiągnąć przewagę”,  „Zapewnij sukces.”itp.”.  W rezultacie prawie żaden z nich nie ma jasnego planu przełożenia swojej pasji na działanie, przez co nie osiągają swoich najbardziej ambitnych celów zawodowych czy osobistych. Sprowadza się to wszystko do autentycznego przywództwa, które jest w rzeczywistości znalezieniem swojej pasji oraz bycia odważnym, by w tej pasji żyć i oddziaływać na innych. Jest to najważniejsze zadanie rozwojowe, które stoi przed świadomymi liderami.

A więc czym jest ta pasja? Jak ją znaleźć?  Przede wszystkim pasja w przywództwie jest tym, co czyni Ciebie wyjątkowym, kim jesteś i co Ciebie wyróżnia, co jest magicznego w tym kim jesteś, a nie co robisz. Znalezienie swojej pasji w przywództwie nie jest łatwe. Gdyby tak było, wszyscy wiedzieliby dokładnie, dlaczego tu jesteśmy i po co żyjemy. Niestety  jesteśmy nieustannie zasypywani informacjami od rodziców, szefów, guru zarządzania, reklamodawców, celebrytów o tym, jacy powinniśmy być np.: mądrzejsi, silniejsi, bogatsi i o tym, jak prowadzić, wzmacniać innych, zarządzać.

Wyjaśnienie, kim być w takim świecie, nie mówiąc już o „być nikim oprócz siebie”, jest naprawdę ciężką pracą. Jednak doświadczenia pokazują, że kiedy masz wyraźne poczucie tego, kim jesteś, wszystko inne dzieje się naturalnie.

Stwórz swoją legendę

Poszukiwania swojej życiowej pasji proponuję zacząć od pytań zaproponowanych przez Nicka Craig  (CEO of the Authentic Leadership Institut) oraz  Scott’a Snook  (wykładowca w Business Administration at Harvard Business School):

  1. co szczególnie kochałeś, kiedy byłeś dzieckiem, zanim świat powiedział Tobie, co powinieneś lub czego nie powinieneś robić? Opisz chwilę i to, jak się czujesz.
  2. Opowiedz o dwóch najważniejszych doświadczeniach życiowych. Jak cię kształtowały?
  3. Co teraz lubisz robić w swoim życiu, co pomaga Tobie ” śpiewać piosenki”?

Dobrze jest odpowiedzieć sobie na te pytanie oraz skonfrontować je z kimś życzliwym, najlepiej w małej grupie, ponieważ prawie niemożliwe okazuje się „przerobienie tych pytań” w samotności.

Przyjaciele i zaufane osoby będą oddziaływały na zasadzie lustra. Po tej reaktywnej pracy, postaraj się stworzyć wyraźny, zwięzły i deklaratywny komunikat o swojej pasji : „Moja pasja  przywództwa to…”.

Słowa muszą być Twoje. Muszą wezwać cię do działania. Aby dać wyobrażenie o tym, jak działa ten proces przytoczę przykład jednego z CEO, którego pasją jest żeglowanie. Swoją pasję artykułował następująco: „Wykorzystaj wszystkie elementy , aby wygrać wyścig”. Wyjaśnienie tego oświadczenia  dla ludzi było oparte o jego indywidualną pasję i brzmiało: „Uwielbiam pływać. W wieku dwudziestu i kilkunastu lat ścigałem się z wysokojakościowymi zawodnikami i prawie dotarłem na Igrzyska Olimpijskie. Teraz żeglarstwo to moje hobby i pasja – wyzwanie wymagające dyscypliny, równowagi i koordynacji. Nigdy nie wiesz, co zrobi wiatr, a na koniec wygrasz wyścig, opierając się na połączonych zdolnościach, intuicji i drużynie. Chodzi o to, jak czytasz elementy”.

Kolejnym krokiem jest przełożenie tej pasji na konkretny biznesowy  plan posługując się właściwym i charakterystycznym słownictwem dla tej konkretnej pasji.

Zachęcam do poszukania pasji w swoim przywództwie, a przede wszystkim zastanowienia się, jak chcę zostać zapamiętany przez ludzi? Czy jako jeden z wielu? Czy jako ktoś o kim latami będzie się wspominało? Stwórz swoją legendę.

 


AUTORKA – Anna Flis 

Partner Zarządzający Training Designers

 

Efektywna liderka z 17 letnim doświadczeniem w międzynarodowej korporacji General Electric, która sprawdziła się w wielu obszarach organizacji takich jak: Sprzedaż, Marketing, HR, L&D, Talent Management, Operacje, Call Center, Windykacja, CRM, PM/IT. Ma doświadczenie w projektowaniu systemów motywacyjnych, konsolidacji/synchronizacji celów biznesowych oraz reinżynierii procesów przy wykorzystaniu obecnego potencjału, w transformacjach sieci sprzedaży, restrukturyzacji oraz fuzjach. Laureatka wewnętrznych nagród za: wyniki sprzedaży, usprawnienia w procesach, zarządzanie zespołami oraz nastawienie na potrzeby klientów. Twórczyni 3 wewnętrznych START-upów. Pełna energii, działająca z pasją w osiąganiu wyników, skuteczna we wdrożeniu innowacyjnych pomysłów, proaktywna i strategicznie planująca kierunki rozwoju, skupiona na efektywności oraz dochodowości biznesu. Skuteczna w komunikacji, nastawiona na relacje oraz wspólne działania.

Finalistka konkursu „Bizneswoman Roku 2015” w kategorii Korporacja oraz Mentor i Mentee w programie Vital Voices Poland.

Ambasadorka programu Sukces To Ja fundacji Sukces Pisany Szminką. Autorka artykułów w „Personel Plus”.